Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Spelidee: Save spel

Spelidee: Save spel

Spelidee: Save spel

 

Inleiding 
Tijdens het 18+ kamp Studio Aspekto in Gent werd het SAVE spel gespeeld.  

Binnen het thema TV en film moesten deelnemers er voor zorgen dat een stukje toneel/ opname tot een goed einde werd gebracht door de personages/ acteurs. Je kan dit spel gerust aanpassen naar een andere setting. 

 

 

Doel van het spel 
 Deelnemers moeten zorgen dat de tv-opname tot een goed einde wordt gebracht. Dit doen ze door de juiste handelingen te stellen op het juiste moment zodat de personages de act kunnen vervolledigen. Als dit niet correct gebeurd, blokkeren de personages en wordt de act gereset. 

 

Je hebt twee ruimtes nodig voor dit spel: 

  • Setruimte: dit is de plaats waar de personages hun act/ opname laten doorgaan. 
  • trailers/ voorbereidingsruimte: plaats waar personages zich voorbereiden, wachten om op scene te gaan. Persoonlijke ruimte. 

 

 

Verloop van het spel 

 

De personages bevinden zich op de set en spelen hun act. Boven hen hangt een grote klok. Wanneer deze op 14:00 staat begint de opname te lopen. Door de juiste handelingen van de deelnemers kan de opname tot een goed einde gebracht worden. Als er zaken niet gebeuren, zullen de personages raar beginnen doen en willen ze mogelijk niet meer meedoen met de opname. Dat moeten we voorkomen.  

 

Let op! De deelnemers van het spel zijn onzichtbaar voor de acteurs. Ook op de set. Pas wanneer je je verkleed en inleeft als een effectief personage, kan je opgemerkt worden op de set. 

 

Hoe kunnen deelnemers nu weten wat ze moeten doen? Info kunnen ze verzamelen uit dagboeken in de voorbereidingsruimte. Hierin omschrijven acteurs, al dan niet kryptisch, hun dag of staan gebeurtenissen vanop de set. Dit zijn belangrijke deadlines om te halen zodat de act goed loopt. 

 

Vb. in een dagboek van de actrice staat ‘ik werd om 15 uur gebeld door mijn manager’. 
De deelnemer moet er dan voor zorgen dat de actrice effectief om 15u (zie klok in setruimte) wordt gebeld door de manager. Lukt dit niet? Dan kan het verhaal niet verder gaan.  

 

Vb. Er staat in het dagboek: ‘om 15u20 maakte ik ruzie met de kostumeur’. Dan moet iemand zich als kostumeur gaan voordoen en op de set een ruzie gaan maken met de actrice.  

 

Saveknop 

Zoals bij elk werkdocument, mag je niet vergeten om af en toe eens op save te drukken. Deze knop zorgt er voor dat alles wat goed loopt ook effectief wordt opgeslagen. Bij een reset (doordat iets fout gebeurd of een reset uitlokken) wordt telkens teruggekeerd naar het laatst gesavede punt. 

 

Reset 
Deelnemers kunnen er voor kiezen om een reset uit te lokken, bv. als een deadline niet is gehaald en dus iets uit de dagboeken niet heeft plaatsgevonden.  
Ze kunnen het systeem laten crashen door allemaal uit het spel te gaan en dus allen de set-ruimte verlaten. Zonder spelers denkt het spel dat het verlaten is en verschijnt een pop-up met de melding dat er automatisch zal worden afgesloten. Als er dan binnen de 5 seconden iemand op ‘nee’ kan klikken, blijft het spel spelen, anders is er een reset en begint het spel terug tot aan het laatst gesavede punt. 

 

Riders 
Naast dagboeken zijn er ook riders te vinden. Dit zijn wenslijsten die acteurs graag wensen in hun voorbereidingsruimte. De acteurs zullen namelijk af en toe pauzes nemen. En dan is het heel belangrijk dat alle mogelijke zaken uit de rider ter beschikking zijn op het juiste moment. 

 

Verdwijnen van de hoofdrolspeler 

Op een gegeven moment is de hoofdrolspeler zoek. En zonder hoofdrolspeler kan de act niet tot een goed einde gebracht worden. Aan de hand van gesavede versies kunnen ze de acteur terugvinden en volgen. 
Met tips uit z’n dagboek kan de hoofdrolspeler terug gelokt worden naar de setruimte. 

 

 

Einde spel 

 

Wanneer de volledige act, zonder fouten, tot een goed einde is gebracht. Krijgen de deelnemers de volledige versie te zien en ontvangen ze het signaal dat de act geslaagd is.