Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Spelidee: Oh my Meteoor

Spelidee: Oh my Meteoor

Spelidee: Oh my Meteoor

 

Tijdens de speelweek Komeetplaneet stak Bloeme ‘Oh my Meteoor’ in elkaar. Een spel waarin de deelnemers een weg moeten zien te zoeken doorheen een meteorenregen. 

 

Inkleding 

We hebben het luchtruim van De Aarde nog maar net verlaten of er is al ruzie. E komt namelijk een meteorenregen aan en deze ontwijken zal niet gemakkelijk zijn. De ingenieur zegt dat we beter een veilige weg nemen en eromheen gaan maar de kapitein wil er niets van horen en stuurt de raket regelrecht de regen in. 

Nu bleek de kapitein toch een beetje overmoedig te zijn want het sturen tussen de meteoren is niet zo gemakkelijk waardoor we helemaal van koers worden geslagen. 
Het automatische navigatiesysteem gaat kapot en kan geen veilige koers berekenen waardoor we deze zelf handmatig moeten ingeven. 

 

Verloop 

Er is een groot radarbeeld uitgetekend met krijt (of met papieren). Dit is de meteorenregen waar we ons tussen moeten manouveren. Deze bestaat uit laserstralen, sterren, meteoren, meteooraliens  

  • Laserstralen: Dit zijn stukjes wol die de deelnemers kunnen verzamelen. Hiermee kunnen we de handmatige route ingeven. 
  • Sterren: deze bevatten een beetje zwaartekracht waardoor ze als savepoint dienen op het grote radarbeeld. Zo kan je van ster tot ster navigeren tussen de meteoren. 
  • Meteooraliens: houden zich verborgen tussen de meteoren en worden absoluut niet graag verstoord. Vanuit hun verborgen schip kunnen ze je raket beschieten en raken waardoor je energieniveau naar beneden zakt. Pas wanneer de raket terug is opgeladen kan je opnieuw een poging wagen in het meteorenveld. 

 

Laserstralen verdienen 
Door allerlei storingen op te lossen in de raket kunnen we laserstralen verdienen (stukjes wol). We knopen telkens een nieuw stukje laserstraal aan de vorige om zo de navigatie te bepalen. Dit kan enkel als het beschermingsniveau van het schip hoog genoeg is (zie verder) 

  • Lek in de leiding (repareren/nieuwe leiding leggen) 
  • Wc loopt over (poetsen) 
  • Lampen in de serre zijn kapot (alles verplanten naar de serre met werkend licht) 
  • Paniek bij de ingenieur (geruststellen/ afleiden) 
  • Projector kapot om aliens af te leiden (live schaduwentheater of toneel maken als bescherming tegen de aliens) 
  • Kapotte elektriciteit (heraansluiting): https://www.xpgameplus.com/games/flowfree/index.html 

 
 

Boordcomputer: 

De sonar om de meteooraliens te spotten is kapot. Door deze te herstellen kunnen ze bij de eerstvolgende rij in het raster te weten komen waar de aliens zitten en hen beschieten.   
Hoe? Kies vier geluidjes. Eentje voor links, rechts, voor en achter. De bedoeling is om geblinddoekt tot aan een voorwerp te geraken met de geluiden als instructie. Dit kan vanaf 2 spelers (1 of meerdere geluid, ander geblinddoekt) 
à geluiden door elkaar of om ter snelst kan ook  

Als dit x aantal keer lukt dan kunnen ze in de eerstvolgende rasterrij zien hoeveel alienschepen er zijn. 

Meteooraliens beschieten 

Om verder te kunnen moeten we de meteooraliens beschieten. 

  • Kogels kunnen opgeladen worden door de kogels (propjes van papier) telkens op een andere manier door te geven aan elkaar. Daarna kunnen ze afgevuurd worden op de aliens via het principe van zeeslag. 
  • Kogels afvuren doe je door een propje in een cirkel te krijgen (zie afbeelding). 
  • Dit doe je in de richting van de aliens (de vakjes waar aliens zitten die we te weten kunnen komen nadat de sonar is hersteld. Je kan ook zonder een herstelde sonar schieten, maar dan moet je 1x schieten om de aliens zichtbaar te maken en 1x om neer te halen. 

 

Pas op! Je kan alleen schieten op de vakjes in het meteorenveld dat rond de laserstraal liggen (zie afbeelding).  
In dit geval zijn dat de groen vakjes1rastervakje kiezen langs de laser je kunt geen vakjes overslaan. (Groen is oké rood niet). De rode bol staat voor de laserstraal. 

 

Raketbescherming 

Wanneer de meteorenaliens je beschieten, zakt het beschermingsniveau van je raket met 20%. Als deze op nul staat kan je niet meer verder (zie afbeelding). Wanneer de raket twee keer is geraakt, moet het volledig terug worden opgeladen. 

 

Het beschermingsniveau kan opgeladen worden door iets heel actief te doen. 
1 minuut =5% beschermingsniveau 
Dit kan nog wat verder uitgewerkt worden op basis van wat ze graag doen. 

 

 

Slot 

De laatste ster is in zicht! Maar vanaf hier is het bijna onmogelijk om een veilig pad te vinden omdat hier overal aliens zitten. We zullen allemaal samen een granaat moeten opladen en die dan katapulteren richting de meteorenaliens. Daarmee krijgen we een beeld waar er nog aliens zitten en kunnen we meer doelgericht vuren.  
Het is van belang dat we ze allemaal tegelijkertijd kunnen raken. Zolang dit niet lukt proberen we opnieuw.  
Als het wel lukt, is de weg vrij en kunnen we ons eindelijk terug in veiligheid begeven. 

Afbeelding als voorbeeld van meteorenraster 
Afbeelding met kaart</p>
<p>Automatisch gegenereerde beschrijving 
 

Materialen 

  • Een meteorenregen dat verdeeld is in een raster (kunnen speelplaatstegels zijn met krijt), daartussen creëer je enkele sterren 
  • Materialen voor de reparaties en plantenserre en de andere laser verdien manieren en de afleidingen. 
  • Een geheime kaart (mijnenvegers) waar de aliens zich bevinden (vooral voor het einde zodat je weet waar je de nummers kunt schrijven) "best 2 of 3 verschillende want als ze een alien raken, kunnen die zich verplaatsen. 
  • Energiemeter (zie afbeelding) voor het schip 
  • Blinddoeken en voorwerpen voor sonar  
  • Rode wol als laserstralen (elke laser krijgt de lengte van een half raster) 
  • Wc-papierpropjes 

 

Bijsturen 

  • Vallende ster: als de navigatie te gemakkelijk gaat, kan je een vallende ster maken van een gewone ster. Hierdoor verdwijnt een safepoint en is het moeilijker om verder te gaan. Te moeilijk? Maak een vallende ster boven op de al bestaande sterren zodat er een safepoint meer is. 
  • Tijd om energieniveau te doen stijgen kan aangepast worden. 
  • De lengte van de lasers kan aangepast worden als het spel te snel of te traag gaat. 
  • Je kan er ook voor kiezen om in niveaus te werken bij de herstellingswerken voor meer uitdaging. Vb. level 1 =snel leiding lek-> plakken, level 2 =langer leiding kapot -> nieuwe leiding maken 
  •  
 

Rolverdeling 

Als inspiratie kan je hier de rol- en taakverdeling bekijken van de speelweek Komeetplaneet.  

Ingenieur en kapitein doen de inzuig 

We worden geraakt... 

 

Ingenieur doet de speluitleg:  
Oh nee zie nu wat je doet. Nu moeten we handmatig de navigatie gaan instellen en reparaties uitvoeren. Ik hoop voor jou, kapitein, dat we hieruit geraken! Blijf jij hier maar bij de navigatie staan en kijk uit voor meteooraliens want onze raket zijn beschermingsenergie staat nog maar op 50% (wijst naar de energie meter). 
Kom maar met mij mee dan kunnen we de schade beoordelen -> loop met de kinderen langs de schade en verdeel ze een beetje. Jij blijft dan in paniek rondlopen en neemt verloren kindjes mee als ze niet weten wat te doen. 
Na het volbrengen van reparaties kunnen ze bij jou of bij boordcomputer een stukje laser verdienen. 

 
Kapitein: jij staat bij het meteoren raster (game over/mijnenveld/zeeslag) 
1) Kinderen komen naar jou met een stukje laser. Als onze beschermingsenergie meer dan 20% is, mogen ze dat stukje laser aan het startpunt knopen en dan in een richting leggen. 
Als daaronder een alienschip zit, dan worden we geraakt en daalt de beschermingsenergie met 20% en moeten we terug vanaf het startpunt beginnen. 
Tenzij we aan een ster geraakt zijn dan moeten we telkens maar terug tot aan die ster.  

2) Kinderen komen ook naar jou als de sonar even gerepareerd is. Bij de boordcomputer mag je in de eerstvolgende rasterrij alle alienschepen aanduiden. (In de blauwe rij). 

 
3) Kinderen komen ook naar jou met opgeladen kogels om aliens te schieten, waarmee ze de weg kunnen vrijmaken. 
Hoe doen ze dit? Ze kiezen een vakje langs de laser die er ligt en gooien hun kogel op de roos in een cirkel? Raak=schip kapot.  
 

 

Tot slot 

 

Als je risiconemers en doeners hebt, zullen ze het wagen om hun lasers uit te leggen zonder zeker te zijn waar de aliens zijn maar dan zullen ze ook vaker de bescherming moeten opladen. Planners en denkers zullen eerder proberen om zoveel mogelijk informatie te bemachtigen zodat ze zeker zijn. Op deze manier kunnen er ook meer aliens worden neergeschoten. Dromers en inlevers kunnen opgaan in het leven aan boord van een ruimteschip in kritische toestand en zullen zo het schip draaiende kunnen houden en de aliens afleiden. Het spel kan heel wat kanten uit maar er is nog heel wat ruimte voor impuls van de kinderen en bijstuurmogelijkheden. Veel speel plezier.